Interview met Wilfred de Bruijn – Qbuzz Drachten
 
 
Wilfred de BruinWat heeft je doen besluiten om mee te doen aan de Q-Challenge?
Het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum  kwam in 2013 bij ons op locatie uitleg geven over de Q-challenge. Ik had destijds problemen met in slaap vallen. Hierover zou binnen het programma een training worden gegeven en dat sprak me aan. Ook  het vooruitzicht om samen met mijn collega’s activiteiten te ondernemen trok me aan.
 
Welke teamactiviteiten hebben jullie ondernomen en wat vond je ervan?
Vooraf werd afgesproken met de teamleden dat we alleen activiteiten gingen ondernemen die iedereen leuk zou vinden.   Het was roostertechnisch soms een uitdaging om iedereen mee te krijgen omdat je met  diverse  diensttijden te maken had.  
 
De eerste teamactiviteit stond al snel op het programma: “duikles” in het zwembad in Drachten.  Best  spannend want je gaat voor het eerst onder water met zo’n fles op je rug en mondstuk waardoor geademd moet worden.  De stress was zo her en der van de gezichten af te lezen.  Het voelde eerst heel onwennig maar als je het eenmaal doorhad  voelde je je als een vis in het water.  De overige collega’s vonden het ook super om te doen.  Ik ga het wellicht op vakantie nog eens proberen. 
 
Ons team heeft twee keer gewandeld in de buurt van Drachten.  De eerste keer zo’n  5 km en de laatste keer maar liefst 8 km. Tijdens zo’n wandeling voer je toch andere en uitgebreidere gesprekken met elkaar dan op de werkvloer.
 
Nog een activiteit die door ons team werd georganiseerd was “indoor klimmen”.  Naar wat ik heb gehoord ontzettend leuk en uitdagend  om te doen. Jammer dat ik er niet bij ben geweest. Ik heb hoogtevrees dus had mezelf weleens willen zien. Het lijkt me dat je dan niet op wilt geven of achterblijven en je elkaar juist dan extra aanmoedigt tijdens deze activiteiten.  Goed voor de teamspirit.
 
Onze locatie bestond uit twee teams van 8 deelnemers  die meededen aan de Q-challenge. Ieder team organiseerde zijn eigen activiteiten. Door het andere team werd een salsa avond voor de deelnemende locaties georganiseerd. 
 
Tijdens mijn dagelijkse wandelingen met de hond fotografeer ik ook graag. Ik woon vlakbij de afsluitdijk en maak  veel foto’s van onder andere de hond en de natuur. Die foto’s plaats ik daarna weer op Instagram.  Ik zet de bus ook weleens stil om foto’s te maken van een mooie zonsopkomst. Door het  fotograferen ben ik anders gaan kijken naar dingen. Je hebt hier geen specifieke camera voor nodig,  alleen je mobiele telefoon.  Het werkt verslavend.
 
Vorige week heb ik de Fjoertoer op Terschelling nog gelopen evenals een aantal andere collega’s.  Wandelen op Terschelling vind ik geweldig. Helemaal als het weer meewerkt en je in goed gezelschap verkeert, wat wil je dan nog meer? Die 22 km waren “piece of cookie” ;-)

Wat heb je geleerd van de trainingen?
Voor mij was het een uitdaging om goed te kunnen slapen. Tijdens de training kreeg ik enkele tips die ik, in eerste instantie met enige weerstand toch ter harte heb genomen.  Sindsdien heb ik nog maar 1x wakker gelegen, het werkt super! Voor mij geen onderbroken nachten meer. Ik leg mijn hoofd neer en slaap.  Daar ben ik Karin heel dankbaar voor.
 
Tijdens de training over voeding schrok ik in eerste instantie. Ik dacht op het gebied van voeding verstandig te doen maar het bleek nog beter te kunnen. Tijdens een oefening over welke voeding “goed”  en “fout”  is greep ik toch naar het verkeerde pak. Ik ben er een stuk bewuster door gaan eten. Ik ga echt niet alle etiketten nalezen in de supermarkt maar sinds de training eet ik ‘s ochtends andere producten die me meer energie gedurende de dag geven. Ik at vroeger op de automatische piloot en dronk veel koffie. Tegenwoordig ga ik rustig zitten om te ontbijten en vervolgens smeer ik mijn brood voor die dag. Ik versier mijn brood …. en maak het zo voor mezelf leuk. Een eitje kan lekker zijn maar je kunt het nog leuker maken met bijvoorbeeld een tomaat erbij.  Ik ben soms alleen thuis en ging in het verleden  echt niet alleen aan tafel zitten om te eten. Tegenwoordig doe ik dat  wel, een prima opstartmoment met krant of iPad erbij.
 
Waar ben je trots op?
Ik ben er echt trots op dat ik tegenwoordig  goed slaap. Ik zou nog wel eens willen uitslapen. Dat lukt nog niet. Heb echt een ingebouwde wekker. Maar goed, je moet wat te wensen overhouden, nietwaar?
 
Hoe vond je de health check?
Ik schrok van mijn lichaamsleeftijd.  Ik ben best actief maar had meer lichaamsvet dan goed voor me is en mijn bloeddruk was wat aan de hoge kant. De lenigheid en spiermassa kon wel wat worden verbeterd.  Tijdens de laatste check werd ik ouder geschat maar dat komt ook omdat ik al 12 weken niet meer heb gesport door een blessure.  De lenigheid en kracht waren wel beter geworden. Door de uitleg die je erbij kreeg was het allemaal logisch verklaarbaar.
 
Onbewust kom je wel in actie omdat je wilt dat de volgende health check betere resultaten geeft.
 
Hoe ben je van plan de doelen voor jezelf vol te houden nu het programma ten einde is?
Ik zou over een tijdje nog zo’n health check willen doen. Ik vind jammer dat het programma is afgelopen. Het is toch mooi om te ervaren hoe je er fysiek en mentaal voorstaat.
Ik woog een aantal jaren geleden best veel. Ik bewoog regelmatig  maar na een diëtiste te hebben geraadpleegd bleek dat ik te weinig at. Nou toen ben ik in een jaar tijd toch 10 kg afgevallen.  Als je ziet dat dingen werken dan  motiveert dat enorm. 
 
Wat vond je van de artikelen?
Ik vond het receptenboek dat tot het laatste werd bewaard het interessantst. Ik keek daar echt naar uit. Ben ook van plan om daar wat uit te gaan maken. Ik hou van koken. Iedere zondag koken wij thuis per toerbeurt. Mijn zonen doen daar ook aan mee. Deze recepten zijn weer eens wat anders dan het hoge rijst/nasi gehalte.
 
Hoe heb je de coaching ervaren?
Ik vond het een toegevoegde waarde op het programma. Je kunt even één op één inzoomen op je eigen wensen.  En wat het met name leuk maakt is ook om te kunnen vertellen dat je dingen overwint. Het is dankzij jullie toch gelukt om beter te slapen en te eten.
 
Zou je het programma aan je anderen aanbevelen?
Ja, ik weet wat ik er zelf aan heb gehad en wat een ander ermee wil moet hij/zij zelf weten.
 
Wat is er veranderd sinds de Q-challenge?
Wij draaien gebroken diensten.  Ik bleef voorheen  3 tot 4 uur in de kantine zitten tussen de diensten maar sinds de Q-challenge  ga ik zwemmen of ik neem mijn wandelschoenen mee voor een wandeling. Collega’s vragen ook vaker of ik mee ga wandelen. We zijn veel actiever geworden allemaal. 
 

Contact-DIC