jurgen benedick“Jürgen Benedick is al vijftien jaar een tevreden werknemer bij Wagenborg. Dankzij de vitaliteitsroute heeft hij enkele eye-openers aangereikt gekregen omtrent de omgang met voeding, slaap en beweging. Na afloop van de vitaliteitsroute vertelde hij dat hij zich steeds fitter en vitaler voelt.”

 

"Verrek je moet nog minimaal tot je 67e levensjaar werken, dus je moet wel vitaal en fit proberen te blijven!"
Jürgen Benedick

 

Jürgen is een van de deelnemers die deel heeft genomen aan de pilot van de vitaliteitsroute binnen Wagenborg. Voordat hij aan de vitaliteit route ging deelnemen, wist hij ongeveer wat deze route zou inhouden. Jürgen was met name erg benieuwd naar het onderdeel over voeding. Jürgen is diabetes patiënt en daarom erg geïnteresseerd in de tips die het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum kon geven op dit gebied.

 

Jürgen was voordat hij begon aan de vitaliteitsroute al bewust bezig met voeding en beweging. Door een speciaal dieet was hij 17 kilo afgevallen. Ondanks dit mooie resultaat had Jürgen er nog veel baat bij de vitaliteitsroute te volgen. Hij wilde op het gebied van voeding, stress en slaap graag nog meer informatie ontvangen.

 

En dat is gelukt, Jürgen vertelt: “Ik had er nog regelmatig eye-opener momenten tussen zitten waar ik dacht: verrek hier heb ik nog niet aan gedacht". Juist op het gebied van voeding had hij van een aantal feiten nog nooit gehoord, ook niet van zijn diabetesspecialist en/of huisarts.

 

Door de vitaliteit route is Jürgen zich bewuster geworden van de invloed van stress op zijn functioneren. Hij wist voorheen niet dat er positieve en negatieve stress bestaat en kan dit nu beter herkennen. Het Duurzaam Inzetbaarheid Centrum heeft hem handige tips gegeven om hiermee om te gaan. Om meer beweging te integreren in zijn dagelijks leven gaat Jürgen nu elke dag met de fiets naar zijn werk, behalve als het regent dan neemt Jürgen de auto.

 

Op het gebied van slaap heeft Jürgen door de vitaliteitsroute geleerd dat fel licht een negatieve invloed heeft op je slaap, vooral het licht van je mobiel, tablet of computer. Daarnaast was Jürgen zich er niet van bewust dat de eerste twee uur van je nachtrust het belangrijkst zijn voor je fitheid van de volgende morgen.
Wat is nu verandert door Vitaliteitsroute?

 

"Dat diëten niets waard zijn en dat variatie in voeding erg belangrijk is met name in combinatie met de overige 2 onderdelen, slaap en beweging".

 

Jürgen vertelde dat hij nog steeds een levensgenieter is. Alleen probeert hij deze momenten nu bewuster te laten plaatsvinden. Door de vitaliteitsroute is Jürgen regelmatig gaan fietsen, hij drinkt veel minder koffie, drinkt veel meer water, hij eet gevarieerder en regelmatiger waardoor hij minder last heeft van zijn suikerziekte.

 

Een tip waar Jürgen erg blij en verrast over was, is dat hij beter rode dan witte wijn kan drinken. Ook het eten van nootjes om zijn suikerspiegel in balans te houden, is voor Jürgen beslist geen straf. Jürgen is begonnen één tot twee uur eerder naar bed te gaan waardoor hij ongeveer aan de optimale zeven en half uur slaap per nacht komt.

 

Jürgen zegt: “Al met al voel ik mij na afloop van de vitaliteitsroute fitter en lukt het mij om mijn gewicht te houden zonder al te grote veranderingen in mijn dieet”. Volgens hem komt dat door een goede afstemming tussen voeding, slaap en bewegen.

 

Over het algemeen vond Jürgen de vitaliteitsroute een handige tool om bewuster te gaan leven en hij zegt zelfs dat hij door de vitaliteitsroute zijn levenswijze heeft veranderd.

 

 

 

 

 

 

Contact-DIC